آثار و برکات وجودى امام زمان(عج)
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، ، |

آثار و برکات وجودى امام زمان(عج)

از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالى نبوده و نخواهد بود؛ خواه حجتش در میان مردم آشکار و معروف باشد یا غایب و ناپیدا. و اگر آن حجت نبود خدا در زمین عبادت نمى‏گردید

احادیث فراوانى از پیامبر اکرم و ائمه (ع) در مورد آثار و برکات امام حکایت شده که در اینجا به عنوان نمونه حدیثى را از امام سجّاد (ع) که  Description: http://yaseen.ir/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifبیانگر پاره‏اى از برکات وجودى امام (ع) است، ذکر مى‏کنیم:

سلیمان از امام صادق (ع) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر (ع) و آن حضرت از امام زین العابدین (ع) حکایت مى‏کند:

«ما (اهل‏بیت پیامبر (ص) پیشوایان امت اسلام، حجت‏هاى خدا بر جهانیان، آقاى اهل ایمان، پیشتواى روسفیدان و سرپرست مؤمنانیم. ما امان براى اهل زمین هستیم، همچنان که ستارگان براى اهل آسمان امان هستند. خدا به واسطه‏ى ما آسمان را بر فراز زمین نگاه داشته و اهل زمین را از هلاکت نجات بخشیده‏ است. به واسطه‏ى ما باران مى‏بارد و رحمت خدا منتشر مى‏شود و زمین برکاتش را بیرون مى‏آورد و اگر در هر عصر و زمانى، امامى از ما اهل‏بیت، در زمین نبود زمین اهلش را فرو مى‏برد و هلاک مى‏کرد.» «کمال الدین، ص ۲۰۷، ح ۲۲»

 

سپس فرمودند:

از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالى نبوده و نخواهد بود؛ خواه حجتش در میان مردم آشکار و معروف باشد یا غایب و ناپیدا. و اگر آن حجت نبود خدا در زمین عبادت نمى‏گردید.»

سلیمان مى‏گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم! مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره‏مند مى‏شوند؟!


آن حضرت فرمود: «همچنان که از خورشید هنگامى که در پشت ابرها است، بهره‏مند مى‏گردند».

توضیح: بیان امام (ع) در این حدیث، به سه بخش عمده تقسیم مى‏شود:


بخش اول: در مورد موقعیّت ائمه (ع) از جهت مقام و منصب الهى‏ است که پیشوایان راستین اسلام پس از پیامبر گرامى حجت‏هاى خدا بر تمام عالمیان و سیّد و آقاى اهل ایمان هستند که به فرمان خداى سبحان به وسیله‏ى پیامبر اکرم (ص) به جامعه اسلامى معرّفى شدند و براى هدایت و رهبرى همه انسان‏ها در همه‏ى زمان‏ها تعیین گردیدند.


بخش دوم: پاره‏اى از برکات وجودى ائمه اطهار (ع) بیان شده است که اختصاص به زمان حضور امام (ع) ندارد. زیرا آثار و برکات آن حضرت چنان گسترده است که شامل زمان حضور و غیبت مى‏شود.

 

بخش سوم: در این بخش به چند نکته‏ى اساسى اشاره شده است:

 

الف) خالى نبودن زمین از حجت خدا، یک سنّت الهى است که از زمان حضرت آدم (ع) تا قیامت جریان دارد.

ب) اگر امامى از اهل‏بیت پیامبر (ص) در زمین نباشد، زمین اهلش را نابود مى‏کند.

ج) عبادت خدا در زمین، به وجود حجّت خدا بستگى دارد.

د) در کلام حضرت به بهره‏مند شدن مردم از وجود امام (ع) در ایام غیبت تصریح شده است.

 

ما هنگامى مى‏توانیم منظور کلام جامع و بلند امام سجاد (ع) را خوب درک کنیم که نسبت به خداوند متعال و اهداف وى از آفرینش انسان‏ها و سایر موجودات، شناخت صحیح داشته باشیم. زیرا شناخت صحیح خداوند متعال است که به انسان امکان شناخت پیامبر و امامان را مى‏دهد.


از این رو سفارش شده: به هنگام دعا و کمک خواستن از خداوند چنین بگوییم:


«اللّهُمَّ عرِّفنى نفسک فإنّک إن لم تُعرِّفنى نفسک لم أعرف نبیّک، اللّهُمَّ عرّفنى رسولک فإنَّک إن لم تعرّفنى رسولک لم أعرف حجّتک، اللّهمَّ عرّفنى حجّتک فإنّک إن لم تعرّفنى حجّتک ضللت عن دینى».


« خداوندا! خودت را به من بشناسان، زیرا اگر خودت را به من نشناسانى، پیامبرت را نخواهم شناخت؛ خداوندا! فرستاده‏ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‏ات را به من معرّفى ننمایى، حجّت تو را نخواهم شناخت؛ خداوندا! حجّت خود را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دینم منحرف خواهم گشت!»( اصول کافى، ج ۱، ص ۳۳۷، ح ۵)»


در توضیح این دعا باید گفت: معرفت خداوند متعال داراى مراتب و درجاتى است که انسان مى‏تواند تا حدّى در پرتو نور «فطرت» و «عقل» به آن دست یابد؛ لکن معرفت صحیح و برتر و کامل را، باید به کمک پیامبران الهى و جانشینان راستین آنان،- بیانگران معارف دینى- به دست آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 29 / 11 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا